CZYM TAK NAPRAWDĘ JEST MOBILNOŚĆ? - Train Movement Academy
CZY DYSKI NAPRAWDĘ WYPADAJĄ?
30 Paź 2019
CZYM JEST TRENING MEDYCZNY?
5 Lut 2020

CZYM TAK NAPRAWDĘ JEST MOBILNOŚĆ?

MOBILNOŚĆ / MOBILITY

Wszyscy się mobilizuję, dbają o mobilność, tworzy się treningi oraz programy z pod znaku „mobility”. Trenerzy personalni też bardzo często używają „mobility” w jednostkach treningowych podopiecznych. Czym tak naprawdę jest mobility?

Termin mobilność odnosi się do zakresu ruchu w stawach. Zakresu ruchu w stawach możemy wyrazić w stopniach jak na poniższym zdjęciu – zgięcie w stawie kolanowym. Dlatego każda czynność, która poprawia zakres ruchu w stawie będzie je mobilizować lub będzie należeć do ćwiczeń z pod znaku mobility.


Rodzaje zakresu ruchu w stawach

Wyróżniamy dwa rodzaje zakresu ruchu w stawach, pasywny oraz aktywny. Pasywny zakres ruchu to ilość stopni ruchu jaką jesteśmy w stanie uzyskać w określonym stawie bez aktywnego napięcia mięśni. Zawodniczka kickboxingu poniżej uzyskała określony stopień odwiedzenia oraz rotacji w stawie biodrowym poprzez rozluźnienie mięśni, resztę załatwiła grawitacja i masa ciała.

Aktywny zakres ruchu wymaga użycia mięśni, które doprowadzają do określonego zakresu. Wcześniej był szpagat, poniżej wysokie kopnięcie. Zawodniczka musi sama, aktywnie wykonać ruch w stawie.

Który rodzaj zakresu ruchu jest bardziej potrzebny? Wszystko zależy od celu, dyscypliny sportowej jaką uprawiamy. Jednakże większość czynności dnia codziennego oraz ćwiczeń fizycznych wymaga aktywnego zakresu ruchu.

Jak kształtować mobilność?

W celu zwiększenia lub utrzymania określonego zakresu ruchu możemy użyć bardzo wielu narzędzi:
Foam rolling
• Stretching pasywny
• Stretching dynamiczny
• Stretching PNF
• Techniki oddechowe
• Stabilizacja centralna- tak nie przewidziało się Wam
• Ćwiczenia siłowe -jak powyżej

Technik jest bardzo dużo, i na temat każdej z nich można by napisać kilka wpisów na blogu. Dla wszystkich zainteresowanych obiecuje, że każdą z technik przedstawię na najbliższym szkoleniu METODYKA I PLANOWANIE TRENINGU.

Po co nam mobilność?

Praca nad optymalnym zakresem ruchu pozwala min.
• Zmniejszyć ryzyko pojawienia się niektórych kontuzji :
• Sadeghisani i wsp. 2015 – ograniczona ruchomość stawów biodrowych ma duży wpływ na bóle dolnego docinka kręgosłupa
• Boutris i wsp. 2018 – ograniczona ruchomość stawów biodrowych zwiększa ryzyko zerwania ACL
• Johnson J. i wsp. 2018 – ograniczona rotacja wewnętrzna w stawie barkowym zwiększa ryzyku urazu obręczy barkowej
• Camp CL. I wsp. 2017 – zmniejszona rotacja zew. oraz zgięcie w stawie ramiennym zwiększa ryzyko urazu obręczy barkowej
• Optymalny zakres ruchu w stawach to poprawny wzorzec ruchu

Na zdjęciu poniżej brak zakresu ruchu w obręczy barkowej nie pozwala na utrzymanie odcinka lędźwiowego kręgosłupa w pozycji neutralnej. Dana sytuacja może doprowadzić do przeciążenia pleców oraz nie zapewnia optymalnego wygenerowania siły we wzorcu wyciskania nad głowę.

Czy mobilność pomaga w procesie regeneracji?

Część ćwiczeń służących do kształtowania mobilności może być wykorzystana do regeneracji po ciężkich sesjach treningowych. Zarówno mięśnie, powięzi oraz układ nerwowy będą w stanie się szybciej zregenerować. Ćwiczenia oddechowe mają bardzo pozytywny wpływ na układ nerwowy. Foam rolling oraz stretching wpływają na strukturę mięśnia, poprawiając miedzy innymi przepływ krwi oraz zmniejszając sztywność naczyń krwionośnych.

Do treningu mobility można podejść na bardzo wiele sposobów. Jedno jest pewne, że trening mobility powinien być elementem każdego programu treningowego bez względu na stopień zaawansowania czy cel. Planowanie treningu mobility i przykład najskuteczniejszych ćwiczeń przedstawię na szkoleniu z Metodyki i Planowania Treningu.

Do zobaczenia na szkoleniu w Warszawie 8-9 lutego 🙂

Dr Michał Sawczyn

TM Team

 

Zobacz nasze szkolenia

Piotr Czajkowski
Piotr Czajkowski
Specjalizuję się w treningu poprawiającym jakość ruchu, który bazuje na kształtowaniu zdolności motorycznych podopiecznego.