Trening siły i jego wpływ na wytrzymałość - Train Movement Academy
TOP 3 – WYWIADY Z MENTORAMI
12 Cze 2019

Trening siły i jego wpływ na wytrzymałość

Zdolności motoryczne odgrywają zasadniczą rolę w przygotowaniu fizycznym większości sportów.

W sportach wytrzymałościowych również!

Mimo, że często kojarzą nam się one tylko z podnoszeniem wydolności poprzez specyficzny trening i jego dobre programowanie, to w rzeczywistości tak nie jest. By móc wykrzesać z siebie więcej na treningu specjalistycznym niezbędne jest ciągłe serwisowanie naszego „bolidu” i dokręcenie wszystkich śrubek, by mógł jeździć szybciej.

Trzeba natomiast pamiętać, że ciężko jest równoczesne podnoszenie poziomu siły max i wytrzymałości, dlatego proces ten powinien być przemyślany i mądrze zaprogramowany. Aby wplatać niezbędne elementy, które pomogą wynieść możliwości naszego zawodnika na wyższy poziom konieczny jest precyzyjny monitoring i feedback od sportowca. Dlatego niezbędne jest ciągłe budowanie jego świadomości, by mógł przekazać nam cenne w programowaniu informacje. Często duża objętość treningowa dyscypliny kierunkowej uniemożliwia nam precyzyjne monitorowanie i bazujemy na wywiadzie z podopiecznym. Co raz częściej też w „modzie” współpraca on-line, z którą też musimy nauczyć się żyć… bo do cyfryzacji nam bliżej niż dalej.

Dobrze jest zrozumieć istotę treningu oporowego i mądrze posługiwać się tym narzędziem. Każda dyscyplina wymaga bowiem specyficznego podejścia przy kształtowaniu siły. Nie zapominajmy również o innych filarach, równie ważnych w kształtowaniu naszej specjalistycznej czynności ruchowej wymaganej do danej dyscypliny sportowej! 

Udowodnione naukowo jest, że do poprawy wyników sportowych w dyscyplinach wytrzymałościowych w dużej mierze przyczynia się trening siłowy. Wyniki w dyscyplinach długodystansowych poprawiają się znacznie po wdrożeniu treningu oporowego. Zachowajmy jednak umiar w tym co robimy, bo nie zawsze teoria idzie w parze z praktyką, a na wynik i poprawę możliwości wysiłkowych sportowca składa się wiele rzeczy. Ogromną rolę np. odgrywa czynnik społeczny i relacje sportowiec <-> trener. We wszystkim zachowajmy zdrowy umiar i nie traktujmy naszych zawodników jak maszyny do realizacji planu. 

Jest wiele aspektów treningu oporowego, które bezpośrednio przenoszą swoje pozytywne oddziaływanie na nasz organizm. Część z nich poniżej:

– Poprawia zdolności organizmu do wysiłków o wysokiej intensywności (HIEE)
– Poprawia wyniki maksymalnego poboru tlenu podczas maksymalnego wysiłku (VO2max)
– Wzmacnia tkanki miękkie.
– Wzmacnia kości, stawy, mięśnie co przekłada się na efektywniejszy trening.
– Poprawia mechanikę ruchu.
– Działa prewencyjnie na nasz organizm.

Musimy pamiętać również, że przy dyscyplinach długodystansowych nasz „silnik” będzie szybciej eksploatowany, dlatego też nie zapomnijmy o treningu siłowym jako profilaktyki przed niechcianymi urazami. Z własnego doświadczenia mogę dodać, że trening siły korpusu znakomicie wpływa na utrzymanie poprawnej postawy podczas biegu podopiecznych, co znacznie poprawia mechanikę ruchu. A lepsza mechanika ruchu to lepszy wynik!

Podsumowując, trening oporowy może tylko i wyłącznie pomóc. Czy jesteś triathlonistą, maratończykiem, narciarzem, czy też długodystansowym pływakiem…trening siłowy odpowiednio zaimplementowany do danej dyscypliny i wymagań podopiecznego , przy dobrym monitoringu może tylko przynieść benefity w postaci lepszych wyników sportowych. 

 

Mam nadzieję, że przekonałem Cię jak ważne jest przygotowanie fizyczne w sportach wytrzymałościowych. Już w najbliższą sobotę będę prowadził warsztat w tym temacie i zapraszam wszystkich, którzy chcą nauczyć się profesjonalnego planowania swoich przygotowań!

Piotr Benewiat

TM Team

Piotr Czajkowski
Piotr Czajkowski
Specjalizuję się w treningu poprawiającym jakość ruchu, który bazuje na kształtowaniu zdolności motorycznych podopiecznego.
TM Newsletter - WarmUP

Zapisz się do TM Newsletter

i odbierz darmowy protokół rozgrzewki (RAMP), który nauczy cię w sposób szybki i skuteczny budować część wstępną treningu!

Dziękujemy za zapisanie się do TM Newsletter!