Przepona, źródło siły. - Train Movement Academy
Low Bar czy High Bar – porównanie aktywacji mięśni w przysiadzie
3 Gru 2018
Lądowanie i skoki – czy robisz to dobrze?
9 Sty 2019

 Przepona, źródło siły

Przepona to jeden z najważniejszych mięśni w naszym ciele, niestety bardzo wielu trenerów nie jest świadoma jego istnienia, jeszcze inni lekceważą jej rolę w treningu, a tylko nieliczni wykorzystują jej prawdziwy potencjał. 

Dlaczego jest ona dla nas taka ważna?

Przeponę możemy porównać do tłoka, który oddziela narządy wewnętrzne jamy brzusznej od klatki piersiowej. Jej prawidłowa praca umożliwia wytworzenie podciśnienia w płucach, dzięki czemu więcej powietrza dostaje się do organizmu. Jest to równoznaczne z dostarczeniem większej ilości tlenu, który może dostać się do naszych komórek i jest nam niezbędny do życia. 

W przypadku, gdy Twój podopieczny ma zaburzoną pracę przepony, zaczyna aktywować tzw. tor górno żebrowy, który jest mniej wydajny, gdyż oddech staje się płytszy, a częstszy. Jakie ma to przełożenie na organizm podopiecznego? Najczęściej narzekają oni na nadmierne napięcie w obrębie obręczy barkowej, szyi, karku w wyniku przeciążenia mięśni zaangażowanych w górny tor oddechowy.

Z drugiej strony, prawidłowa pracy przepony wytwarza podczas wdechu zwiększone ciśnienie śródbrzuszne, zapytacie co z tego? Ciśnienie to działa jak naturalny gorset zaciśnięty wokół pasa, który stabilizuje kręgosłup i zabezpiecza go przed urazem. Wyobraź sobie balon z powietrzem napompowany w połowie(to jama brzuszna) co się dzieje, gdy ściśniesz go na jednym końcu? Oczywiście ciśnienie na jego wolnym końcu wzrasta powodując, iż robi się twardy. To się właśnie dzieje, gdy przepona pracuje prawidłowo. 

Uświadom podopiecznemu jak ważna jest przepona w treningu i codziennym życiu, naucz go ją aktywować, a będzie osiągał lepsze wyniki w treningu, a na co dzień będzie mu towarzyszyło lepsze samopoczucie.

Jeśli chcesz nauczyć się aktywować przeponę sprawdź nasz najnowszy kurs TRENING MEDYCZNY

TM Team

TM Newsletter - WarmUP

Zapisz się do TM Newsletter

i odbierz darmowy protokół rozgrzewki (RAMP), który nauczy cię w sposób szybki i skuteczny budować część wstępną treningu!

Dziękujemy za zapisanie się do TM Newsletter!