PROCES POSTĘPOWANIA U SPORTOWCA - AMATORA ! - Train Movement Academy
Dlaczego nie możesz zadzierać głowy podczas martwego ciągu.
9 Sie 2018
Czy odcinek lędźwiowy musi być zawsze stabilny?
17 Paź 2018

PROCES POSTĘPOWANIA U SPORTOWCA – AMATORA !

Mam wrażenie, że duża część trenerów podejmuje wyzwania sportowe, w postaci wyniesienia na wyższy poziom możliwości organizmu sportowca. Super, że tak się dzieje, ponieważ dzięki temu możemy spełniać czyjeś marzenia i osiągać długo oczekiwane cele!
Musimy natomiast pamiętać o zasadach jakie panują w przygotowaniu takiej osoby do wysiłku, który zazwyczaj odbiega od ich codziennego stylu życia.
Poniżej przedstawię kilka głównych zasad, którymi należy się kierować po podjęciu takiej współpracy.
1.  Nigdy nie traktuj swojego podopiecznego, który amatorsko podejmuje rywalizację sportową jak zawodowego sportowca!
Pamiętaj, że proces działań, które będziesz chciał wdrożyć w system treningowy takiej osoby, będzie odbiegał od przygotowania fizycznego sportowca-zawodowca, który z tego żyje.
W pierwszej kolejności przygotowując atletę do zawodów skupimy się na przystosowaniu jego ciała do specyfiki ruchu, którą oferuje dana dyscyplina sportowa. Wdrażając proces treningowy najczęściej odrywamy zawodnika od zupełnie innych czynności ruchowych.
Brak adaptacji do danej dyscypliny spowoduje kompensację innymi częściami ciała, które zazwyczaj nie odpowiadają bezpośrednio za wykonanie danego ruchu, a co za tym idzie?  kontuzję.
 
2. Profilaktyka zdrowotna !
Osobiście przywiązuję do tego ogromną uwagę i myślę, że każdy powinien…dlaczego? A no dlatego, że co z całego procesu treningowego, nawet jeśli będzie zbliżony do perfekcji, jeśli nasz zawodnik nie będzie mógł go wykonać ?
Najczęstszym powodem zaprzestania procesu treningowego i spadek możliwości wysiłkowych sportowca jest KONTUZJA lub ból, który do niej zbliża! Zatem zapobiegaj ! Lepiej wynosić na wyżyny zdolności wysiłkowe zawodnika powoli, ale długo, niż zrobić to jednorazowo…
 
3. Zanim zechcesz pracować nad kształtowaniem Siły, czy też Mocy, pamiętaj o zniwelowanie asymetrii w ciele do minimum!
Codzienne obowiązki i praca, najczęściej siedząca, niestety zbliżają nas do odstępstw zdrowo rozwiniętego ciała, dlatego też w takiej obudowie nie możemy pozwolić na dalszy, niewłaściwy rozwój. Wszystkie te aspekty będą łączyły się z profilaktyką zdrowotną, lecz wychodzę z założenia, że m więcej prewencji, tym mniej interwencji ! Najpierw doprowadź ciało do równowagi, a następnie koncentruj się na potrzebnych detalach w treningu sportowym i dostarcz je umiejętnie!
 
4. Im bardziej “poczujesz” organizm zawodnika, tym lepiej dobierzesz program treningowy!
Pamiętaj, że oprócz zrealizowania jednostki treningowej, współpraca z zawodnikiem jest nieustannym procesem poznawczym.Musimy poznać możliwości i zachowania organizmu w specyficznych warunkach.
5. Uświadamiaj!
Podczas treningów, czy realizacji planów treningowych stworzonych przez trenera zawodnik często nie zastanawia się nad tym co robi. Ogranicza się to do realizacji tego co zostało zapisane. To błąd. W swojej pracy im bardziej uświadomimy podopiecznego o działaniach jakie realizujemy, tym lepszy i bardziej wiarygodną informację zwrotną otrzymamy. Dzięki temu jeszcze dokładniej jesteśmy w stanie zindywidualizować proces treningowy!
Zasad we współpracy można by wypisywać w nieskończoność. Jest ich wiele i wszystkie są ważne. Czynników składających się na sukces jest mnóstwo i również wszystkie są ważne. Starajmy się nie podchodzić szablonowo do naszych zawodników, a elastycznie i zdroworozsądkowo. Nie upierajmy się przy faktach, które sprawdziły się u jednego, a niekoniecznie sprawdzają się u innych!
Ucz się, a później stwórz własny system pracy, który będzie najskuteczniejszy pod każdym względem we współpracy z atletą.
Piotr Benewiat
TM Team
TM Newsletter - WarmUP

Zapisz się do TM Newsletter

i odbierz darmowy protokół rozgrzewki (RAMP), który nauczy cię w sposób szybki i skuteczny budować część wstępną treningu!

Dziękujemy za zapisanie się do TM Newsletter!