Pamiętaj o stopach !!! - Train Movement Academy
Jak wygląda praca trenera personalnego za oceanem?
5 Gru 2017
TOP 7 aplikacji w treningu personalnym
17 Sty 2018

Pamiętaj o stopach !!!

Pamiętaj o stopach?

Chciałbym poruszyć dziś temat, który jest dosyć często pomijany i niezrozumiały przez trenerów. Bardzo często widzę, że trenerzy i ich podopieczni przykładają bardzo mało uwagi do  prawidłowej pracy stopy. Nie ważne czy wykonujemy przysiad, martwy ciąg, chodzimy czy biegamy – to właśnie stopa jest platformą która warunkuje generowanie mocy i siły na pozostałe segmenty ciała.

Aktywna stopa to pierwszy element od którego powinniśmy zacząć naukę wzorców ruchowych w pozycji stojącej. Według koncepcji joint by joint: jeśli staw skokowy dolny jest stabilny, to powyższe segmenty ciała też pracują w prawidłowym zakresie. Aktywny łuk podłużny i poprzeczny stopy warunkuje:

Ćwiczenia aktywujące pośladek, które wprowadzamy w rozgrzewce, nie pomogą w nauce prawidłowego ruchu, kiedy łuk stopy się zapada. Wskazówka, którą trenerzy często przekazują swoim podopiecznym; „ROZEPCHNIJ KOLANA NA ZEWNĄTRZ „ nie zawsze jest dobrze interpretowana. Kolana są wypchnięte ponad zakres fizjologiczny, a stopa opiera się tylko na zewnętrzne krawędzi. Pośladek, niby zostaje aktywny, ale mechanika ruchu jest bardzo zaburzona. Kelly Starrett, mówi na początku o rozkręcaniu ziemi na zewnątrz, a dopiero później o pracy kolan. Dużo trenerów pomija ten pierwszy element.

Trzy punkty podporu, na ktorych powinna opierać się nasza stopa to :

  • 1 kość śródstopia
  • 5 kość śródstopia
  • kość piętowa ( tylno zewnętrzna część)

 

 

 

W jaki sposób ustawić prawidłowo stopę w trakcie ćwiczeń?

Jak mówi dr Biernat, próbujemy wyzymać stopę: wkręcając pierwszą kość śródstopia w ziemie,  piętę  w przeciwnym kierunku. Kelly Starett mówi o rozkręcaniu krążków na których stoisz. Ważne jest to, aby używać i aktywować łuk stopy nie tylko podczas przysiadu ale w trakcie wszystkich ćwiczeń w których jesteśmy w pozycji stojącej.

 

Kilka wskazówek dla pracy z podopiecznym

  1. Rozluźnij stopę na piłeczce przed treningiem
  2. Jeśli Twój podopieczny ma problem z równowagą, to sprawdź jak pracuje jego stopa
  3. Zdejmij buty podczas przysiadów,wykroków, martwych ciągów-  buty utrudniają obserwację i zaburzają czucie podłoża ćwiczącego.
  4. Pokaż które punkty muszą być ustawione na ziemi, aby stopa była aktywna
  5. Rozkręcaj stopy na zewnątrz lub wyzymaj stopę
  6. Wykonuj ćwiczenia aktywujące stopę przed treningiem

 

TRAIN MOVEMENT NOT MUSCLES

TM Newsletter - WarmUP

Zapisz się do TM Newsletter

i odbierz darmowy protokół rozgrzewki (RAMP), który nauczy cię w sposób szybki i skuteczny budować część wstępną treningu!

Dziękujemy za zapisanie się do TM Newsletter!