Modele współpracy dietetycznej na linii trener–klient - Train Movement Academy
10 TIPÓW – TRENING KOBIET W CIĄŻY
22 lip 2021

Modele współpracy dietetycznej na linii trener–klient

Coraz większe zapotrzebowanie na usługi dietetyczne wymusza na trenerach znajomość podstawowej wiedzy z zakresu dietetyki. Najczęściej klienci poza poprawą sprawności fizycznej chcieliby poprawić swoją sylwetkę, samopoczucie i zdrowie. Co więcej, aby zoptymalizować proces treningowy potrzebne jest odpowiednie żywienie. Jak możemy pomóc swojemu klientowi w zakresie żywienia?

I. Podstawowa edukacja żywieniowa

Celem współpracy dietetycznej powinno być zwiększenie świadomości żywieniowej klienta. Świadomość żywieniową możemy opisać jako znajomość wpływu diety na organizm, odpowiednią wiedzę żywieniową (m.in. w zakresie zdrowych nawyków żywieniowych) oraz odpowiednie podejście do żywienia. Trener powinien przekazać tę wiedzę swoim klientom oraz nauczyć jak wprowadzać nowe nawyki w życie.

W przypadku przeciętnego Kowalskiego, który wcześniej nie interesował się specjalnie swoim żywieniem (a tym samym jakość jego diety pozostawiała wiele do życzenia) to w zupełności wystarczy do notowania postępów w zakresie poprawy zdrowia czy redukcji zbędnych kilogramów.

Wdrożenie podstawowych nawyków takich jak dołączenie porcji warzyw/owoców do każdego posiłku, zadbania o nawodnienie (>2 l dla kobiet, >2,5 l dla mężczyzn), ograniczenie przetworzonej żywności m.in. fast foodów jest często bagatelizowana. Wypracowanie takich nawyków powinno być pierwszym krokiem w pracy z klientem.

II. Bazowanie na założeniach diety

Kontrolowanie procesu poprzez wprowadzenie określonej podaży kcal oraz makroskładników jest kluczowe dla osiągnięcia konkretnego celu sylwetkowego. Popularne „liczenie kalorii” polegające na zliczaniu wartości odżywczej swojej diety (najczęściej za pomocą dedykowanej aplikacji) pozwala dodatkowo poszerzyć swoją świadomość żywieniową tzn. zobaczyć ile faktycznie przyswajamy energii (tutaj często pojawia się zdziwienie 😉), dowiedzieć się jaką wartość odżywczą niosą konkretne produkty, znaleźć elementy nad którymi warto pracować.

Rolą trenera powinno być wówczas uświadomienie klienta jak posługiwać się aplikacją, wyznaczyć zapotrzebowanie energetyczne > podaż kcal adekwatną do celu > podaż makroskładników, nauczyć budowania pełnowartościowych posiłków. 

Trener powinien też wyedukować klienta w zakresie odpowiednie podejścia do całego tematu, aby uniknąć sytuacji odważania ziarenka ryżu itp. Wykazano bowiem, że nadgorliwe liczenie kcal może sprzyjać powstawaniu zaburzeń odżywiania [Simpson i Mazzeo, 2017].

Liczenie kcal nie jest dla każdego i na cały okres życia. To dobry etap na realizowania celów sylwetkowych, znacznie ważniejsze jest zbudowanie wartościowych nawyków.

III. Ścisła współpraca dietetyczna

Jeśli dany trener czuje się na siłach to można podejmować się układania spersonalizowanych planów żywieniowych. Najczęściej dokonuje się tego za pomocą profesjonalnych programów dietetycznych, które zliczają całą wartość odżywcza diety oraz prezentują jadłospis w przystępnej formie dla klienta.

Oznacza to konieczność przeprowadzenia całego wywiadu żywieniowego, dokonania założeń diety oraz zbudowania menu dopasowanego do klienta (jego potrzeb, preferencji i możliwości).

Zawód dietetyka nie jest obecnie regulowany prawnie, więc diety może układać każdy. Niemniej warto zdawać sobie sprawę z własnych kompetencji, aby nie wyrządzić klientowi krzywdy. Innym aspektem jest czas, którego zazwyczaj brakuje. Ułożenie indywidualnego 7-dniowego planu żywieniowego szytego na miarę może wahać się od 60 minut do nawet kilku godzin.

IV. Zespoły interdyscyplinarne

Współpraca z innymi specjalistami to jedno z lepszych rozwiązań. Obecnie ogrom konkurencji wymusza na nas konieczność przebywania w głębokiej specjalizacji, jeśli chcemy prezentować wysoki poziom w danej dziedzinie. Zatem jeśli podstawowa edukacja żywieniowa nie wystarcza, a klient nie chce się zaangażować w liczenie kcal to warto skierować go do dietetyka.

Taka współpraca może być również lukratywna dla trenera – wzajemne polecenia lub nawet przekazywanie klientów za procent od sprzedaży usług może być ciekawym modelem biznesowym, w którym jakość usługi zostaje zachowana na najwyższym poziomie.

Jeśli chcesz zbudować solidne podstawy w zakresie dietetyki to serdecznie polecam Ci moje kursy na platformie Train Movement TV.

Michał Woszczek,

Train Movement Team

TM Newsletter - WarmUP

Zapisz się do TM Newsletter

i odbierz darmowy protokół rozgrzewki (RAMP), który nauczy cię w sposób szybki i skuteczny budować część wstępną treningu!

Dziękujemy za zapisanie się do TM Newsletter!